Anna Klappe Tekstproducties

Voor een helder verhaal

Reportages

IntoBusiness

Noordoostpolder & Urk

Fullcolour zakenmagazine voor Emmeloord, Urk en de Groendorpen tot 2012. Anna Klappe verzorgde hiervoor regelmatig bedrijfsreportages.


Vivan Accountants – Adviseurs

“Niet alleen kijken naar cijfers”

Sinds 1 juni 2011 zijn de Kab-accountantskantoren van Emmeloord, Urk en Kampen zelfstandig verder gegaan onder de naam Vivan Accountants – Adviseurs. “Vivan betekent in het Frans en Latijn leven, levendig en levenslustig. En dat is wat wij willen zijn!” vertellen Arend Slagter en Ron de Rijk, twee van de vijf vennoten van het 'nieuwe' accountantskantoor, enthousiast.

“Maar eigenlijk is er helemaal niets nieuws”, relativeert Ron, die sinds de jaren '80 de vestiging op Urk leidt, onmiddellijk. “De klant merkt er niets van. We doen nog steeds hetzelfde als altijd. Maar dan onder een andere naam. Alle disciplines – accountants, fiscalisten, juristen, P&O- en loonadvies – blijven voortbestaan, maar nu onder de Vivan-vlag.”

In het ruime, opvallende kantoor aan het Ecopark 40 in Emmeloord doen de twee accountants hun verhaal over de reden van verzelfstandiging. “We willen dicht bij de klant blijven staan. En dat lukt beter als je een slagvaardiger en dynamischer onderneming bent”, legt Ron uit. En dus kleiner. Want daar begon de schoen te wringen. Kab groeide namelijk in de afgelopen tientallen jaren uit tot een grote organisatie met circa tweehonderd man personeel verspreid over acht vestigingen in het land. “Te groot, te bureaucratisch, en daardoor worden interne processen al snel te traag”, luidde het oordeel van de drie vennoten van de regio Noord.

Papieren rompslomp

Om te voorkomen dat de toenemende papieren rompslomp en de veranderende interne processen het contact met de klanten teveel zou overschaduwen, besloten ze begin dit jaar zelfstandig verder te gaan. Samen met Ad van de Maarel van de vestiging uit Kampen en de medewerkers André Bakker en Klaas Schotanus werd een vijfkoppige maatschap opgericht. “En gelukkig alles in goed overleg met Kab”, benadrukt Ron. “We zijn op een goede manier uit elkaar gegaan.”

In totaal werken er bij Vivan zo'n vijftig mensen. Dat is een ideale omvang om de doelen te realiseren, menen de eigenaars. Kortere lijnen, veel persoonlijk contact, helder communiceren en het proces van a tot z afmaken. Dat is wat Vivan daarbij voor ogen staat. “Dus geen standaardproducten, zoals dat doorgaans gebeurt bij de grote organisaties, maar maatwerk. En dan vooral kijken naar de mens áchter de onderneming, díe is belangrijk”, stelt Arend. Daarom zijn de adviseurs ook vooral graag bij de klant zelf over de vloer. “Daar zie je meer. Dan krijg je een beter beeld van waar het bedrijf mee bezig is en kun je beter advies geven.”

Want behalve het maken jaarrekeningen, het verrichten van de loonadministratie of het doen van belastingaangiften, adviseert Vivan veelvuldig. Met name op het gebied van complexe financiële vraagstukken en subsidies. “Want daar laten veel ondernemers kansen liggen”, weet Ron uit ervaring. Ook geeft Vivan specifieke begeleiding aan startende ondernemers. En daarnaast is er veel deskundigheid op het gebied van fusies en bedrijfsovernames, wat juist in tijden van recessie erg actueel is. “Bovendien zijn we nu ook ervaringsdeskundig”, vult Arend aan. “En daarbij heb ik ontdekt dat er veel meer emotie bij zit dan ik aanvankelijk dacht. Dat hoorden we altijd al wel, maar nu hebben we het zelf ook aan den lijve ondervonden.”

Staan en opvallen

Ron: “We geven meer dan de mensen in eerste instantie van ons verwachten. Bij ons kunnen ondernemers ook hun verhaal kwijt en hun onzekerheid delen. Wat ze bijvoorbeeld niet zo gemakkelijk met een collega-ondernemer of partner doen. Die willen ze daarmee doorgaans niet belasten om te voorkomen dat het thuisfront zich zorgen gaat maken.” Dat is ook in het nieuwe logo gevisualiseerd, met een boompje. “Die staat voor groei en leven”, legt Ron uit. “Maar je kunt er ook tegenaan leunen. Want we willen vooral ook een steun en toeverlaat zijn. Ook in moeilijke tijden staan we voor onze klanten klaar.”

Vivan wil dus vooral werken vanuit passie en betrokkenheid. “Ondernemer zijn met de ondernemer”, aldus Arend. “In jaarrekeningen zelf zit geen passie. Dat zijn vooral cijfers die iets zeggen over het verleden. Maar het gaat ons vooral om wat daarna komt: het gesprek met de klant.”

Hij illustreert dit als volgt: “Accountancy zit meestal achterstevoren op een paard. Er wordt vooral naar de resultaten van het afgelopen jaar gekeken. Je ziet goed wat geweest is. Net als Japanners op vakantie: die zien pas achteraf op de foto's waar ze geweest zijn. Maar wij draaien het liever om: wij kijken vooral ook naar voren, naar de toekomst. Naar de kansen en mogelijkheden.” Waarna hij treffend afsluit met de woorden: “Ondernemen doe je met vallen en opstaan. Maar nog belangrijker is: staan en opvallen!”

© Anna Klappe
 

Bentveld Automatisering

“No-nonsense polderjongen die altijd voor iedereen klaar staat”

'Ut moet ut gewoon doen'. Een veel gehoorde uitdrukking bij de gemiddelde ondernemer als het gaat om ict. Want telefonie en automatisering hoort tegenwoordig bij de basisuitrusting van elk bedrijf. Maar niet iedereen heeft zelf voldoende kennis daarvan in huis. En de ontwikkelingen op dat gebied gaan ook nog eens enorm snel. Hoe blijf je bij? En hoe zorg je ervoor dat je een goede back-up hebt als het eens mis gaat?

André Mulder van Interemm in Emmeloord kent het probleem. “Ik heb de ict eerst altijd zelf gedaan. Maar het werd steeds meer, de systemen werden steeds uitgebreider. Op een gegeven moment kreeg ik problemen met netwerkbeheer. Ik raakte spullen kwijt bij back-ups. Wat eerst een deugdelijk netwerk was, liep helemaal vast.” Tijd dus om op zoek te gaan naar een specialist. Die hij vond in Bentveld Automatisering.

Geen abracadabra

“Ik ben eerst eens gaan rondvragen in mijn kennissenkring”, zo vertelt hij over zijn zoektocht naar een goede ict-leverancier. “Daarbij kreeg ik meerdere tips dat ik Anko Bentveld moest benaderen. Ik belde hem op, we dronken een kopje koffie samen en hadden vrij snel een klik. Hij heeft een prettige persoonlijkheid, straalt vertrouwen uit. Hij weet waarover hij het heeft. Geen abracadabra, maar gewoon begrijpelijk Nederlands. Dat vind ik prettig.”

Anko kwam naar zijn bedrijf en bekeek de ict-omgeving. De analyse: de computers, de server en de printer waren inmiddels allemaal verouderd. Terwijl de wensen in opslag en snelheid waren gestegen. Bentveld Automatisering deed enkele aanpassingen in de hardware en zorgde voor een solide online back-up-systeem. Gaandeweg kwamen er meer ingrepen, zodat het volgens André bij Interemm nu weer helemaal up-to-date is met vier nieuwe werkplekken.

André: “Ik heb in Bentveld Automatisering een betrouwbare partner gevonden voor alles op ict-gebied. Ook voor de kleine onderdelen, zoals cartridges. Hij werkt snel, problemen worden meestal dezelfde dag nog opgelost, of anders zeker de volgende dag. Hij is bovendien prettig in de communicatie. Amicaal, gewoon een no-nonsense polderjongen die altijd voor iedereen klaar staat.”

Brandjes blussen

Anko Bentveld luistert geanimeerd naar het verhaal aan de andere kant van de tafel. Hij is een man van weinig woorden, bescheiden. Twaalf jaar geleden begon hij zijn bedrijf vanuit huis. “Ik zat nog op school, toen ik me inschreef bij de Kamer van Koophandel.” Inmiddels heeft hij een eigen pand aan de IJzerweg 8a in Emmeloord en geeft leiding aan vier personeelsleden. Daarbij heeft hij een groot klantenbestand opgebouwd.

Het gefaseerd invoeren komt vaak voor, bevestigt Anko het door André geschetste beeld. “Bij veel bedrijven kom ik eerst brandjes blussen voordat ze overstappen op een definitieve oplossing.” Hoewel dat laatste volgens hem in de meeste gevallen wel beter is. Anko laat de ondernemers altijd eerst de verschillende wegen naar de oplossing van de problemen zien: alles in één keer of in stapjes. Maar laat daarbij wel de keuze aan de ondernemer zelf. “Want het moet financieel ook kunnen. Ik ga het niet door z'n strot drukken.”

VoIP voordelen

Eerlijk advies vindt Anko Bentveld ontzettend belangrijk. En minstens zo belangrijk: meedenken met de klant. Zo ziet hij dat VoIP (Voice over Internet Protocol) voor veel bedrijven op dit moment heel interessant kan zijn. VoIP maakt namelijk gebruik van internetlijnen die elk bedrijf inmiddels heeft. Het maakt de vaste telefonielijnen overbodig. Bovendien is bellen over internet veel voordeliger, ook naar het buitenland. “Veel ondernemers denken dat ze niet van de vaste lijnen afkunnen, omdat er fax, pin of alarm op zit. Maar die kunnen inmiddels ook allemaal digitaal”, legt hij uit.

“En de oude VoIP-hikjes – dan-kli-he-on-ge-eer-o – zijn er inmiddels wel uit”, ondersteunt salesmanager Jos ter Horst zijn verhaal. “De internetverbindingen zijn steeds sneller en stabieler geworden. Daarbij is er nog het voordeel van vrijheid in nummerkeuze. Je bent overal bereikbaar op het nummer dat jij wilt, zonder extra kosten”, gaat Jos verder. “Je bent dus niet beperkt tot het kengetal van waar je gevestigd bent. Als je bijvoorbeeld veel in een andere regio werkt, kun je dat kengetal kiezen, wat bijvoorbeeld op de klanten betrouwbaarder kan overkomen.”

Het enige wat de klant wel moet aanschaffen zijn nieuwe toestellen. Maar die kosten vallen volgens Anko erg mee. “Dat is een investering die je in het eerste jaar alweer terugverdient. In het tweede jaar kun je al winst maken.” Hij rekent het zijn klanten graag voor. En geeft ook eerlijk aan als het niet interessant blijkt te zijn voor het bedrijf.

“Onze service is onze kracht,” vat Anko samen. “We hanteren daarbij redelijke prijzen, want het moet voor de klant betaalbaar blijven. Tot slot verwijst hij naar de slogan van Bentveld Automatisering, wat eigenlijk alles al zegt: Betrokken/beschikbaar > persoonlijk, altijd! 

© Anna Klappe